دسته‌بندی نشده

تسمه تایم خودرو

در این مقاله می خواهیم شما را با تسمه تایم آشنا کنیم که از مهمترین قطعات خودرو است . بنابراین اگر صاحب خودرو هستید، باید بدانید که تسمه تایم چگونه کار می کند و چه زمانی آن را تعویض کنید، با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم را مانند یک زنجیر دوچرخه برای ماشین خود در نظر بگیرید – این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد. آنها همچنین گاهی اوقات پمپ آب، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می کنند.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامک به هم متصل می شود. این حرکت میل لنگ و میل بادامک را هماهنگ می کند. این تضمین می کند که سوپاپ های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به درستی کار نخواهد کرد. اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود و اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت قدرت می شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

نحوه عملکرد تسمه تایم :

تسمه تایم به موتور وسیله نقلیه شما اجازه کار می دهد. آنها میل لنگ موتور شما را به میل بادامک متصل می کنند و نقشی حیاتی در کنترل پیستون ها و سوپاپ ها در وسیله نقلیه شما دارند. در توضیح ساده، تسمه تایم یک نوار لاستیکی تقویت‌شده با دندانه‌ها یا بریدگی‌هایی در سمت داخلی است که باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور را دقیقاً هماهنگ می‌کند. با چرخش میل لنگ، تسمه تایم را به حرکت در می آورد. سپس تسمه تایم میل بادامک را می چرخاند و هر سوپاپ را باز یا بسته می کند و به پیستون ها اجازه می دهد تا بالا و پایین حرکت کنند. به عنوان مثال، در یک موتور چهار زمانه چهار فاز وجود دارد: فاز ورودی، فاز تراکم، فاز احتراق و فاز اگزوز. در فاز مکش هوا و سوخت به داخل سیلندرها کشیده می شوند. در این مرحله دریچه های ورودی باز و دریچه های خروجی بسته هستند. در فازهای تراکم و احتراق، هوا و سوخت با هم مخلوط می شوند، فشرده می شوند و سپس توسط شمع ها مشتعل می شوند. در طی این دو فاز تمام شیرها بسته می شوند. مرحله آخر مرحله اگزوز است که در آن هوا و سوخت باقی مانده از دریچه اگزوز خارج می شود. در این مرحله دریچه های خروجی باز و دریچه های ورودی بسته می شوند. تسمه تایم باید تمام باز و بسته شدن سوپاپ ها و زمان بندی پیستون ها را در هر فاز کنترل کند. تسمه تایم اجازه می دهد تا هر مرحله به ترتیب دقیق انجام شود.

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم :

بسته به مدل خودروی خود، ممکن است به جای تسمه تایم، زنجیر تایم داشته باشید. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می کند، اما به جای لاستیک فلزی است. از آنجایی که تسمه‌های تایم سبک‌تر و کم‌صدا هستند، استفاده از تسمه‌های تایم پس از معرفی در دهه 1960 رایج شد. اگر ماشین شما به جای تسمه تایم دارای زنجیر تایم است، ممکن است بتوانید قبل از تعویض زنجیر تایم زمان بیشتری را طی کنید.

مزایا و معایب تسمه تایم و زنجیر تایم :

تسمه تایم و زنجیر تایم مزایا و معایب خود را دارند. به طور خلاصه، تسمه ها بی صداتر و ارزان تر از زنجیر تایم هستند. آنها نیازی به روغن کاری ندارند اما کمتر از یک زنجیر تایم عمر می کنند.

از سوی دیگر، زنجیرها پر سر و صداتر هستند، اما از نظر هزینه و نیروی کار، زمانی که نیاز به تغییر دارند، گرانتر هستند. و همچنین اگر به خوبی از موتور خود مراقبت کنید دوام بیشتری دارند.

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنید؟

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. هر سازنده متفاوت است، اما معمولاً هر 96,560 تا 160,900 کیلومتر باید تعویض شود. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را می توان در کتابچه راهنمای مالک خودرو یافت. از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت می شکند. هنگامی که خراب می شود، موتور از کار می افتد یا اجزای آن هماهنگ نیستند و به موتور آسیب می زند.

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، آسیب سر سیلندر یا میل بادامک، و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. این حالتی نیست که فکر کنید: “اگر شکسته نیست، آن را تعمیر نکنید.” تسمه تایم را طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده تعویض کنید تا از هزینه های سنگین تعمیر یا تعویض موتور خود جلوگیری کنید.

خرید تسمه تایم

نشانه هایی که ماشین شما به تسمه تایم جدید نیاز دارد :

  • کاهش قدرت موتور
  • گرم شدن بیش از حد
  • لرزش یا تکان خوردن موتور
  • مشکل در راه اندازی خودرو
  • صدای جیغ یا مالش تسمه ها
  • صدای تیک تیک که از موتور می آید
  • روغن از جلوی موتور نشت می کند
  • موتور بین 2000 تا 4000 دور در دقیقه کار می کند
  • دود بیشتر از حد معمول است
  • و …

توصیه شده ، زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است پمپ آب را نیز تعویض کنید. پمپ آب معمولاً طول عمر مشابهی دارد و در صورت خاموش بودن تسمه تایم به راحتی قابل دسترسی است. به این ترتیب در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کنید.

دلایلی که ممکن است باعث خراب شدن تسمه تایم بشود :

ناهماهنگی : ناهماهنگی یکی از دلایل اصلی خرابی درایو تسمه تایم است. سایش بیش از حد یا ناهموار دندان ها، مسیر تسمه و شکست کششی را می توان به ناهماهنگی نسبت داد. با بررسی و تراز کردن شفت ها و قرقره های تایم، می توانید عمر تسمه تایم خود را افزایش دهید و در زمان خرابی بسیار صرفه جویی کنید.

بار بیش از حد : اگر دندان های تسمه تایم بریده شده باشند، به احتمال زیاد بار اضافی علت آن است. شکست کششی و حتی سایش بیش از حد دندان ها می تواند ناشی از بارهای بیش از حد یا بارهای ضربه ای باشد، اگرچه احتمال دومی کمتر است. برای رفع این مشکل، باید درایو را دوباره طراحی کنید.

ساختار درایو ضعیف : اگر موتور شما بیش از حد می‌لرزد یا تسمه‌های تایم شما کشش شدید تسمه را تجربه می‌کنند، ممکن است شاسی موتور ضعیفی داشته باشید. سعی کنید ساختار درایو را تقویت کنید و می توانید مشکل را متوقف کنید.

قرقره های آسیب دیده یا فرسوده : قرقره های زمان بندی آسیب دیده یا فرسوده به طور قابل توجهی عمر تسمه را کاهش می دهد. دندان های فرسوده باعث ساییدگی و یا آسیب به تسمه می شود. سوراخ ها یا چاله ها می توانند تسمه را قطع کنند. قرقره هایی که علائم سایش را نشان می دهند را بررسی و تعویض کنید.

زباله در قرقره یا درایو : این چیزی است که نادیده گرفته می شود، اما زباله ها می توانند مشکلات زیادی را برای تسمه تایم و قرقره ایجاد کنند. کثیفی روی دندان ها می تواند باعث ساییدگی تسمه شود و روغن می تواند به مواد تسمه حمله کند. برای تمیز کردن زنگ و کثیفی از یک برس مو استفاده کنید. روغن و گریس را پاک کنید. زباله ها می توانند هر یک از دلایل بالا را برای خرابی تسمه تایم توضیح دهند. بنابراین قرقره ها را تمیز کنید و یک محافظ روی آن درایو نصب کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *