دسته‌بندی نشده

شمع خودرو چگونه کار میکند

مقدمه:

حتما نام شمع خودرو را بارها شنیده اید. اگر صاحب خودرو هستید تقریباً می توانید بگویید که این قسمت را دیده و با نحوه کار آن آشنا هستید. شمع خودرو یکی از ضروری ترین قطعات خودروهایی است که از موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای درون سوز استفاده می کنند. بدون این قطعه عملا موتور کار نمی کند و در نتیجه خودرو حرکت نمی کند. در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه ، نحوه عملکرد ، اینکه چه زمانی باید تعویض شود و نحوه تمیز کردن در صورت لزوم آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

شمع خودرو چگونه کار میکند :

شمع خودرو وسیله ای است برای رساندن جریان الکتریکی از سیستم احتراق به محفظه احتراق موتور جرقه زنی برای مشتعل کردن مخلوط سوخت وهوای فشرده شده توسط یک جرقه الکتریکی در حالی که حاوی فشار احتراق در موتور است. شمع دارای محفظه فلزی دندانه دار است که توسط یک عایق سرامیکی از الکترود مرکزی جدا می شود. الکترود مرکزی که ممکن است حاوی یک مقاومت باشد، توسط یک سیم بسیار عایق به پایانه خروجی سیم پیچ احتراق یا آهنربا متصل می شود. محفظه فلزی شمع به سر سیلندر موتور ثابت می شود و بر این اساس به صورت الکتریکی به زمین متصل می شود. الکترود مرکزی از طریق عایق چینی به داخل محفظه احتراق بیرون زده و یک یا چند شکاف جرقه بین انتهای داخلی الکترود مرکزی و معمولاً یک یا چند برجستگی یا ساختار متصل به انتهای داخلی پوسته رزوه‌دار ایجاد می‌کند و در کناره قرار می‌گیرد.

شمع ها را می توان برای مقاصد دیگر نیز استفاده کرد. از شمع ها برای اندازه گیری یونیزاسیون در سیلندرها استفاده می شود . این اندازه گیری جریان یونی برای جایگزینی سنسور فاز بادامک معمولی، سنسور ضربه و عملکرد اندازه گیری خطا استفاده می شود. شمع‌ها را می‌توان در کاربردهای دیگری مانند کوره‌هایی که در آن مخلوط سوخت و هوا قابل اشتعال باید مشتعل شود نیز استفاده کرد. در این مورد گاهی اوقات آنها را به عنوان شعله گیر می نامند.

چند نشانه برای تعویض شمع خودرو :

بسیاری از رانندگان تصور می کنند که وقتی ماشین آنها در استارت مشکل دارد، باتری آن مشکل دارد. در حالی که ممکن است مطمئناً چنین باشد، اما این تنها امکان نیست. شمع های قدیمی یا معیوب ممکن است مقصر باشند! بالاخره این بولاردهای کوچک کار بزرگی برای انجام دادن دارند. با توجه به این علائم بد شمع ، بیاموزید که چرا مهم است که این قسمت از وسیله نقلیه خود را در شرایط کار خوب نگه دارید و چه زمانی شمع ها را تعویض کنید.

راه اندازی ماشین سخت است: معمولاً باتری به عنوان مقصر روشن نشدن خودرو مقصر شناخته می شود. اما شمع ها به راحتی می توانند علت آن باشند. موتور خودروی شما برای جبران فرسودگی یا گرفتگی شمع ها باید سخت تر کار کند. اگر شرایط آب و هوایی سخت باشد، ممکن است به خصوص روشن کردن وسیله نقلیه شما دشوار باشد. جرقه کافی برای چرخاندن موتور وجود ندارد.

مصرف سوخت خودرو ضعیف است : شمع های فرسوده کار اضافی برای موتور شما ایجاد می کنند. اساساً آنها “نمیتوانند به طور موثر سوخت” را در محفظه احتراق بسوزانند. با مصرف سوخت بیشترعواقب خراب شدن سوکت ها بیشتر میشود.

شتاب‌گیری نامناسب خودرو : شمع فرسوده ، دیگر در ایجاد جرقه مورد نیاز برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موثر نیست. یکی از واضح‌ترین مکان‌هایی که کمبود نیرو را مشاهده می‌کنید زمانی است که خودرو در شتاب گیری مناسب تلاش می‌کند.

چراغ «چک موتور» شما روشن است : حتی اگر فراموش کردید که وسیله نقلیه خود را برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده به تعمیرگاه ببرید ، سیستم آن به خوبی تنظیم شده است تا شما را از مشکلات احتمالی آگاه کند. به چراغ چک موتور دقت کنید. این یک هشدار پیشگیرانه است که به شما می گوید زمان اقدام فرا رسیده است.

موتور به سختی استارت می خورد : شمع های آلوده به پوشش کربن احتراق و همچنین سیم های آسیب دیده انتقال برق به سر شمع برای راه اندازی موتور را دشوار یا غیرممکن می کند. چنین خرابی هایی حتی ممکن است به باتری خودرو آسیب برساند، شارژ آن را تخلیه کند و عمر مفید آن را کاهش دهد.

اگر شمع‌های شما از کار بیفتند، موتور شما هنگام کار در دور آرام صدای خشن و لرزان می‌دهد. این می تواند باعث ایجاد ارتعاشات در وسیله نقلیه شود که می تواند باعث آسیب های پرهزینه بیشتر شود.

شمع خودرو را با چه چیزی تمیز کنیم :

در اتومبیل های قدیمی، تمیز کردن شمع ها و تنظیم شکاف بین الکترودها یک کار تعمیر و نگهداری معمول بود. در خودروهای مدرن، شمع های با عمر طولانی قابل تعمیر نیستند و به سادگی تعویض می شوند. اما دانستن اینکه چگونه شمع های موتورهای کوچک خود را تمیز کنید، در زمان و هزینه سفر به فروشگاه برای خرید شمع های جایگزین صرفه جویی می کنید و زمانی که شمع جدید به راحتی در دسترس نیست می توانید خودتان آن را تمیز کنید. این کار ساده است و کمتر از 15 دقیقه طول می کشد و در هزینه های شما صرفه جویی می کند.

ابزار و مواد مورد نیاز

برس برنجی کوچک، ابزار شکاف شمع، آچار شمع و الکل مالشی .

مرحله اول: شمع را بردارید

هر گونه پوشش یا پوشش روی شمع را بردارید و با انگشتان خود سیم ضخیمی را که روی بالای شمع فشرده شده است جدا کنید. اگر سیم جدا نشد، چرخاندن آن از یک طرف به طرف دیگر در حین کشیدن کمک خواهد کرد. شمع را با استفاده از آچار شمع شل کرده و خارج کنید.

مرحله دوم : شمع را بررسی کنید

به انتهای دوشاخه که معمولاً در داخل محفظه احتراق موتور قرار دارد نگاه کنید. نوک شمع به شما می گوید که موتور شما چقدر تمیز کار می کند. خاکستری روشن خشک ایده آل است. رسوبات کرکی سیاه نشان دهنده موتوری است که بیش از حد غنی کار می کند. رسوبات روغنی مرطوب نشان دهنده موتوری است که روغن اضافی میل لنگ را می سوزاند یا در مورد موتورهای دو زمانه، بنزین را با روغن بیش از حد مخلوط می سوزاند.

مرحله سوم : نوک آن را تمیز کنید

نوک دوشاخه را با الکل مالش دهید و بگذارید یک دقیقه بماند و انتهای آن را به سمت بالا باز کنید. کل نوک شمع را با یک برس نرم برنجی یا پلاستیکی بمالید و در صورت نیاز از الکل مالشی بیشتری استفاده کنید تا نوک آن خیس بماند. داخل و اطراف نوک را تا حد امکان عمیق تمیز کنید. نوک آن را با پارچه ای بمالید تا بیشتر تمیز شود، سپس اجازه دهید دوشاخه در هوای آزاد بماند تا خشک شود. اگر نوک آن تمیز، خشک و عاری از زباله است، به مرحله بعدی بروید. الکل بیشتری بمالید و اگر باقیمانده باقی ماند، دوباره بشویید.

خرید شمع خودرو

مرحله چهارم : شکاف را تنظیم کنید

عرض شکاف را با استفاده از ابزار شکاف شمع تست کنید. بر اساس توصیه های سازنده موتور، اندازه شکاف را در صورت نیاز افزایش یا کاهش دهید. تمامی سازندگان موتور مشخصات شکاف شمع را در دفترچه راهنمای مالک و به صورت آنلاین منتشر می کنند. موتورهای کوچک معمولاً به شکاف شمع 0.020 تا 0.030 اینچ نیاز دارند.

مرحله پنجم : شمع را دوباره نصب کنید

از انگشتان خود برای بازگرداندن شمع به موتور استفاده کنید. برای سفت شدن نهایی با آچار ادامه دهید. سیم شمع را از انتهای شمع به پایین فشار دهید. چکمه لاستیکی را کمی به یک سمت و سپس به سمت دیگر بچرخانید در حالی که آن را در جای خود فشار می دهید تا مطمئن شوید اتصال امن است. هر روکش یا پوششی را که قبلاً برداشته اید، تعویض کنید. کار خود را با راه اندازی و روشن کردن موتور آزمایش کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا بفهمید شمع‌ خودرو چیست و چگونه کار می‌کنند. شمع ها کاملاً حیاتی هستند – بنابراین بسیار مهم است که روی شمعی سرمایه گذاری کنید که به خوبی کار کند. انتخاب شمع ممکن است به سادگی تعویض شمع فعلی به نظر برسد اما همیشه ایده خوبی است که بدانید این موارد چگونه کار می کنند، به خصوص اگر می خواهید بعداً به یک شمع با عملکرد بهتر ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *